Economie

SNCF hervormd, staking Frankrijk nog niet voorbij

Maar de hervorming heeft ook grote symbolische waarde. Lees meer over problemen bij het Franse spoorbedrijf SNCF: “Als je de TGV werkelijk rendabel wilt krijgen, dan moet je de ticketprijs verdubbelen” Maar de vakbonden staan nog altijd met lege handen: de hervormingen gaan gewoon door. De oorzaak: een kapotte schakelaar uit 1966. De plannen werden pas in februari door premier Édouard Philippe gepresenteerd. Maar haast was geboden: in 2020 mogen andere aanbieders op het TGV-spoor rijden en vanaf 2019 al kunnen ze meedoen aan aanbestedingen voor regionale spoorlijnen.Achterstallig onderhoudDe SNCF kampt met achterstallig onderhoud, zo bleek woensdag weer toen een groot deel van de dag het treinverkeer op het Parijse station Saint-Lazare platlag. De strijd met de vakbonden is een belangrijkste test geworden voor de slagkracht van president Emmanuel Macron. Het bedrijf hikt ondanks goede operationele resultaten bovendien tegen een oplopende schuld aan die nu al zo’n 47 miljard euro bedraagt. De „prikstaking”, waarbij na iedere vijf werkdagen steeds twee dagen werd gestaakt, heeft het bedrijf naar eigen zeggen al zo’n half miljard euro gekost. En hun stakingen voorlopig ook.Na de Assemblée Nationale stemde donderdag ook de Senaat in met de wetgeving die de SNCF moet voorbereiden op in de EU afgesproken concurrentie op het spoor. Voor de dertigste dag sinds begin april legde woensdag een deel van het personeel van het Franse spoorbedrijf SNCF het werk neer.