Entertainment

‘Hyena’ is intiem en geestig afkick-relaas vol duistere akkoorden

Door: https://lyrics.az & https://azlyrics.com.az
„Op onze eerste date befte hij me alsof het zijn laatste avondmaal was”, vertelt zij smakelijk in de documentaire The Artist and The Pervert, dinsdag in het kader van het Holland Festival in Het Ketelhuis vertoond. – restte de toehoorder nauwelijks zintuiglijke ruimte: slechts sporadisch vroeg je je af of zinnen over (verlies van) „menselijke waardigheid” of „het mee naar huis brengen van een nieuwe vriend” (de hyena) wel werden verrijkt door het illustratieve paukgeroffel. Kernkwestie: Mollena’s tekst is erg concreet. En links. En om door muziek te kunnen worden versterkt, moet tekst ruimte openlaten. Maar Haas, de in zijn jeugd dagelijks meermaals geslagen zoon van nazi-ouders op het Oostenrijkse platteland, is ook BDSM-meester: een voorkeur waar hij 40 jaar lelijk mee in zijn maag zat, want „ik ben ook feminist. Haas door Klangforum Wien olv Bas Wiegers met Mollena Lee Williams-Haas (storyteller). „Als je ook op zoek bent naar meervoudige orgasmes die je hoofdpijn bezorgen: neem een 60-jarige Oostenrijker!” Het is een van talrijke geestige momenten in een film die opvallend genoeg wel en niet over beider BDSM-relatie gaat. Haas – een sensitieve workaholic met blond vlashaar en schuwe, oplettende ogen – naam gemaakt als een van de interessantste componisten van zijn generatie. Dat verklaarde waarom de wisselwerking tussen muziek en tekst juist aan het slot van Mollena’s monoloog („You only see what I tell”) het sterkst werkte. In dat werk vertelt Mollena Lee Williams-Haas over de periode (voor ze Haas ontmoette) waarin ze afkickte van haar alcoholverslaving. Alsof je genoegen neemt met zwart en wit, terwijl vijftig verrukkelijke grijstinten snakken naar ontginning. Voor de hamvraag – versterken tekst en muziek elkaar? De terrae fine (2001) voor viool solo was een feest van microtonen: overstrekte octaven, trekkerige sexten: volstrekt overtuigend liet Haas hier voelen hoe relatief ons stelsel van halve en hele tonen eigenlijk is. Microtonen als grijstintenDe als opmaat gespeelde, vroegere en zeer virtuoze werken van Haas waren muzikale revelaties. Sayaka (2006) demonstreerde hoe feinschmeckend veelkleurig Haas componeert: de sensuele schoonheid van een unisono tussen accordeon en marimba werkte bedwelmend. Gehoord: 13/6 Muziekgebouw aan ’t IJ, A’dam. Echtgenoot Georg componeerde er een illustratieve, theatrale score bij, vol duistere glissandi en likkebaardende boventoonakkoorden (de hyena), alles kenmerkend kleurrijk georkestreerd. Holland Festival Hyena van G.F. Destructieve hyena The Artist and The Pervert vormde de opmaat voor een eenmalige uitvoering van Haas’ compositie Hyena. ●●●●●

In de muziekwereld heeft G.F. De drank, hallucinatoir vermomd als een hyena genaamd ‘Bubbles’, probeert haar steeds terug te sleuren naar in Jack Daniels gedrenkte vergetelheid.Met haar priemende blikken, rollende Amerikaanse vertelstem en gulle zelfspot is Mollena een rasverteller, al bleek haar persoonlijke, kwetsbare en alleen al daarom hartverwarmende verslag ook erg lang en expliciet. Dat maakte het lastig ermee in het reine te komen.” Orgasme-hoofdpijnMaar toen ontmoette hij in New York de onderdanige BDSM-instructrice en performer Mollena. Verder bakt zij wentelteefjes voor haar Georg, of zoekt kleren uit om te voorkomen dat hij, opgejaagd door scheppingsdrift, urenlang piemelnaakt zit te componeren. Wat je ziet is vooral een opvallend lief, zorgzaam en intelligent echtpaar, dat heldere afspraken maakte over de randvoorwaarden van hun voorkeuren.