Entertainment

Beschaving is een gruwel, maar waarom?

Dat past niet altijd goed. Hun hoofden hebben ze tegen elkaar aan. Is dit een tekening van Hans Lemmen die is bewerkt door Roger Ballen? Dat duistere resultaat is geen verrassing voor wie het werk van Roger Ballen kent: hij maakt al vijf decennia foto’s van gruizig geënsceneerde taferelen. Samenleven mag dan problematisch zijn, samenwerken blijkt uitstekend te kunnen. Beeldende kunst Unleashed, Roger Ballen en Hans Lemmen Het skelet raakt met zijn hand de hand aan van de liggende man. Visueel zijn ze sterk, vaak zelfs aangrijpend, maar wat er precies zo afschrikwekkend is aan de menselijke beschaving wordt niet echt duidelijk. Dat blijft schimmig.Het is verleidelijk om, zonder op de bordjes te kijken, te proberen te zien welk werk van welke kunstenaar is. Hun kleine tentoonstelling (twee zalen en een videoruimte) in het Bonnefantenmuseum in Maastricht is het resultaat van samenwerking op afstand: ze stuurden elkaar kunstwerken per post, die de ander voltooide.Een bijzondere combinatie is het: de één een internationaal werkend fotograaf, de ander een min of meer in afzondering in Vlaanderen levende Nederlandse tekenaar. Zo erg lijken de werken die Ballen en Lemmen samen maken het resultaat van één kunstenaar. Hans Lemmen is minder bekend, maar zijn heldere en fantasierijke tekeningen sluiten verrassend naadloos aan bij de foto’s van Ballen.Hoogtepunt: Rendez-vousSchitterend is het gezamenlijke werk Rendez-vous uit 2016. De collages hebben nog een zwakte. Kijk je naar een foto van Ballen die door Lemmen onderhanden is genomen? ‘Toen de mens besloot samen te leven, moest hij zijn driften onderdrukken”, zegt de Amerikaanse fotograaf Roger Ballen in de video die hoort bij de tentoonstelling Unleashed. Eind april opende The Death of Melanie Bonajo, de eerste grote overzichtstentoonstelling van kunstenaar Melanie Bonajo (1978, Heerlen) – ondertitel: How to unmodernize yourself and become an elf in 12 steps. De mens is een dier, vult de Nederlandse tekenaar Hans Lemmen aan: „Een dier met een groter brein. De serie grimmige collages in zwart-wit wordt bevolkt door angstige figuren, agressieve honden, hongerige mensapen, faunen en andere mythische wezens. Maar thematisch liggen Ballen en Lemmen helemaal op een lijn: ze verbeelden menselijke driften. De beelden met mythische verwijzingen ogen tijdloos (ze doen soms denken aan de illustraties van Gustave Doré), maar door de knip-en-plaktechniek ook wat gedateerd. Waar de griezels vandaan komen? Het is niet eenvoudig te zien. Met speelse, aansprekende video-installaties, vol memes en andere internetverwijzingen, bekritiseert ze het idee dat vooruitgang iedereen ten goede komt.Geknipte en geplakte griezels De collages op papier van Lemmen en Ballen zijn veel traditioneler. Daar komen problemen van: oorlog, maar ook interne psychologische conflicten.” Het is een duister mensbeeld dat de al dertig jaar in Zuid-Afrika wonende Ballen (New York, 1950) en Lemmen (1959, Venlo) presenteren. Het is liefdevol en beangstigend tegelijkertijd. Een man die berustend op zijn rug op de grond ligt, een skeletlichaam hurkt op zijn buik. Het duistere skelet als innerlijke demon, die door de beschaafde mens wordt onderdrukt en tegelijkertijd gekoesterd.Rond de gedachte dat de moderne samenleving bestaat uit ‘getemde mensen’ heeft het Bonnefantenmuseum toevallig tegelijkertijd twee tentoonstellingen lopen.
Door: https://lyrics.az & https://azlyrics.com.az