Tech

Netflix-docu’s als Evil Genius zijn gemaksvoedsel

De explosievendienst werd gebeld, maar arriveerde enkele minuten nadat de tijdbom een fataal gat had geslagen in de borstkas van de onvrijwillige bankrover. Neem nu het recent op Netflix verschenen vierdelige Evil Genius, met een ondertitel die vrij exact omschrijft wat de kijker verwachten kan: The True Story of America’s Most Diabolical Bank Heist (Het Ware Verhaal van Amerika’s Meest Duivelse Bankoverval). Fijn dat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) documentaires wil laten maken die het ook op videodiensten goed zouden doen. De voorkeur voor een verhalend karakter, herkenbare hoofdpersonen en een seriestructuur verwijst natuurlijk naar de alom bekroonde en bewonderde Nederlandse reeks Schuldig (HUMAN) van Ester Gould en Sarah Sylbing. In de zomer van 2003 werd een bank in Erie, Pennsylvania overvallen door een 46-jarige pizzabezorger met een bom vastgeklonken aan zijn nek. Toen de politie hem voor de deur onder schot hield, smeekte de man om hem te bevrijden van de bom, die onbekenden hem zouden hebben omgedaan. Maar er wordt ook met meer dan een scheef oog gekeken naar het succes van de documentaireseries van betaaldiensten als Netflix. Gedoeld wordt op de ook internationaal enigszins bekende zaak van de halsbandbom. Verreweg de meeste van die series zijn Amerikaans en passen in het stramien van de zogeheten true crime: documentaire-reconstructies van misdaden, die bij voorkeur spectaculair, bizar of beide zijn, dan wel van een gerechtelijke dwaling. Dit alles speelde zich af voor het oog van camera’s, die de laatste minuten van Brian Wells gedetailleerd vastlegden. De trailer van Evil Genius.