Economie

Hoe werd Adyen in één dag twee keer zoveel geld waard?

Als dorstigen in de woestijn stortten beleggers zich woensdag op het aandeel Adyen, dat voor het eerst verhandeld werd op de Amsterdams beurs. Adyen had de investeerders voor het uitkiezen en gerenommeerde partijen als Warburg Pincus werden vriendelijk bedankt. Vergeefs, natuurlijk. Adyen wilde geen volksaandeel zijn, zoals Ziggo of ABN Amro, die voor respectievelijk 18,50 en 17,75 euro naar de beurs gingen. Al van tevoren was duidelijk dat het orderboek vele malen was overschreven, dankzij de schaarste die Adyen zelf gecreëerd had. Bovendien, Adyen bracht maar 12,7 procent van het bedrijf naar de beurs. Adyen wist schuldenvrij te blijven. Zeg vaak nee
Adyen startte in 2006 met kapitaal van drie mensen die hun vorige bedrijfje verkochten. De koers kwam twee keer hoger uit dan de 240 euro waarop Adyen het aandeel aanbood. De coupure van 220 euro moest dus koopjesjagers op afstand houden. Nog een beperking: alleen institutionele beleggers konden zich inschrijven. Lees ook: Adyen, het recept voor Dutch tech Daardoor was er weinig behoefte aan nieuw geld en kon Adyen nee zeggen tegen investeerders die (te) hoge eisen stelden, of veel invloed wensten. Door nee te zeggen groeide de interesse nog meer. Een paar trucs die de koersintroductie tot een grootse entree maakten.