Entertainment

Het gaat altijd over recht en onrecht, macht en onmacht

Door: https://lyrics.az & https://azlyrics.com.az
Het zwart-wit portret hangt in het begin van het grote retrospectief over Jan Banning (64) dat nu te zien is in het Fotomuseum Den Haag. De serie, een van Bannings succesvolste, was in musea en galeries over de hele wereld te zien is en Banning won er in 2003 een World Press Photo Award mee. Hoe lastig kan je het een fotograaf maken? We zien vrouwen en mannen tussen stapels wanordelijke paperassen of achter lege bureaus in India en Jemen. Of in een protserige ruimte vol jachttrofeeën achter een glanzende, notenhouten desk in Texas, VS. Zo kwam hij onder andere terecht bij Carlos Roska, gemeentesecretaris postal administrativo, die achter een houten bureautje in het Afrikaanse Boila zit waarop slechts een perforator staat. De serie zou de trigger zijn voor wat een groter project zou worden, Bureaucratics, waarvoor Banning tussen 2003 en 2007 in acht landen over de hele wereld ambtenaren achter hun bureaus vastlegde en waarvan in Den Haag nu een ruime selectie te zien is. Jan Banning kreeg deze taaie opdracht in 2002 van een tijdschrift over ontwikkelingssamenwerking en besloot een serie te maken over wat mensen zoal doen in hun kantoortjes. Met een frisgroen keukenzeiltje over een formica tafeltje in Bolivia. Het beeld wekt niet echt de indruk dat Roska het na de decentralisatie razend druk heeft. Tentoonstelling
Jan Banning, Retrospectief 1981-2018
T/m 2/9 in het Fotomuseum Den Haag

●●●●●

Breng de ‘decentralisatie van het lokaal bestuur in Mozambique’ in beeld.