Economie

Taxidiensten vechten om iedere klant

„En ze werken met zó veel goedkope acties. De app van Grab is in Zuidoost-Azië afgelopen maanden miljoenen keer méér gedownload dan die van Uber. Een dag later reed hij in een nieuwe auto. In Indonesië doet ook Go-jek fanatiek mee, maar het van oorsprong Maleisische Grab is flink groter dan Go-jek en is actief in zeven landen, waaronder Singapore, Thailand en de Filippijnen. Vóór Urip Sudibyo bij Grab begon, werkte hij een maandje bij de Amerikaanse concurrent Uber. Uber groeide zo snel dat het vergat zichzelf fatsoenlijk te organiseren. Het is niet leuk om te zien dat een klant zo weinig voor jouw rit betaalt.”In Zuidoost-Azië zijn Uber en Grab met een serieuze concurrentiestrijd bezig. Te controleren valt het niet, maar analisten bevestigen dat Grab er het beste voor staat. Grab maakte bijvoorbeeld in Singapore van begin af aan afspraken met bestaande taxibedrijven en chauffeurs konden de app proberen zonder commissie te betalen. Het zijn geweldige markten voor hun diensten: er wonen ruim 600 miljoen potentiële klanten, die lang niet allemaal een eigen auto of brommer kunnen betalen.Goodwill gecreëerdGrab zegt dat het het grootste is met 72 procent van de markt in handen – dat gaat alleen om vervoer met particuliere auto’s en brommers. Dat leverde veel goodwill op. De brommerchauffeurs van Grab met hun knalgroene helmen krioelen in Jakarta door de straten. Dat beviel niet. Zijn beoordelingen waren er goed genoeg voor. „Uber is agressiever en minder transparant over hun manier van werken”, vertelt Tan. „Grab begrijpt de lokale manier van werken in deze landen beter”, zegt technologie-analist Bryan Tan uit Singapore. Chauffeur Urip Sudibyo werkte nog maar net voor taxidienst Grab toen ze vroegen of hij een auto op afbetaling wilde. In al die landen heeft Uber ook chauffeurs. Lees ook: Wat kunnen we leren van de blunders van Uber? Hij vond het onhandig dat klanten nooit contant betaalden en dat hij tien dagen moest wachten voordat het geld op zijn rekening stond. Nog vijf jaar door de straten van Jakarta rijden, dan is de auto van hem. Sudibyo zag het wel zitten en hij deed een aanbetaling van 4,5 miljoen roepia, dat is ongeveer 285 euro.