Tech

TomTom trekt stekker uit sportgadgets

Volgende maand, voor de kwartaalrapportage, is duidelijk of de sporthorloges verkocht worden aan een andere elektronicaproducent of de activiteit wordt stopgezet. Over enkele weken trekt TomTom hoogstwaarschijnlijk de stekker uit de divisie, die meer dan 2,7 miljoen gadgets verkocht, maar geen goede aanvulling blijkt op het Nederlandse techbedrijf. TomTom blijft voorlopig wel losse navigatiekastjes maken – die zijn nog winstgevend. In 2013 ging TomTom sporthorloges onder eigen merknaam maken, om de krimpende consumententak (navigatiekastjes die vaak vervangen worden door smartphones) nieuw leven in te blazen. TomToms fitnessavontuur begon in 2011 met een horloge dat in samenwerking met Nike op de markt verscheen. Lees ook: TomTom doet slechte zaken op consumentenmarkt Eind 2016 schrapte TomTom 200 banen bij de consumententak, in juli dit jaar zei TomTom ‘strategische opties’ te overwegen. In 2015 kwam TomTom met een actiecamera op de markt, in navolging van het succes van de GoPro. Na vier jaar proberen stopt TomTom met fitnessgadgets, zoals sporthorloges en actiecamera’s.