Entertainment

Glimmend keramiek en behangsels met volle kleuren

Door: https://lyrics.az & https://azlyrics.com.az
Van de Laar merkte bovendien dat Turkse Hagenaars de tentoonstelling goed kunnen lezen, vanwege de beeldtaal van abstracte patronen. Dat museum werd door Van der Haak compleet ingepakt, binnen en buiten, meubels en plafonds. Hij is een tekenaar. Beeldende kunst
Christie van der Haak, Elmar Trenkwalder bij Galerie Maurits van de Laar. Zoals die kerkelijke monstrans op een sokkel. Foto Eric de Vries

Praalgraven
Dit soort conceptuele vragen boeit Trenkwalder vermoedelijk minder. En wanneer is het kunst? In de etalage hangen behangsels van de Haagse Christie van der Haak, daarachter glimmen keramische sculpturen van de Oostenrijker Elmar Trenkwalder. In het vernieuwde stadscentrum hebben de prullenbakken ajourmotieven, lijkt de straatverlichting van filigrein, wordt een winkelpui gedragen door gevelbeelden. Praalgraven met Chinese leeuwen, vikingschepen omlijst door borsten – allemaal geen probleem. Volle kleuren
Want het is een wonderkamer van weelde. Wie tekent weet dat elke fantasie kan bestaan, alles. Alleen hangt Van der Haak daar separate kunstwerken bovenop, abstracte composities, die bij nadere inspectie dan weer uitvergrotingen blijken te zijn van de achtergrond, digitaal geprint. T/m 1/10, Herderstraat 6, Den Haag. Een straatje daarachter bevindt zich Galerie Maurits van de Laar, die zijn najaarstentoonstelling ook wijdt aan ornamentiek. Elmar Trenkwalder, WVZ 315 S, 2016. Hè hè, reageerden sommige buren van de galerist. Want durf dit nog maar eens behangetjes te noemen. Van dichtbij blijkt de mandorla geen Maria te bevatten maar slechts haar vagina, anatomisch zeer nauwkeurig geboetseerd, je vol glazuur tegemoet glanzend. Inl: www.mauritsvandelaar.nl
●●●●●

Den Haag is een stad van ornamentiek. Nu, in de galerie, bleven plafonds en zelfs delen van de muren nog wit. De buren vinden het schijnbaar geen punt. Daar zit hem inderdaad de crux, in het spanningsveld van ornamentiek versus zelfstandig beeld. Eindelijk een tentoonstelling waar ze wat mee kunnen. Trenkwalders praalkoetsen en Maria’s-met-octopusarmen doen denken aan de Duitse ‘Ohrmuschelstil’ of Nederlandse ‘Kwabstijl’ uit de Barok. Wo-za 12-18u, elke laatste zondag 13-17u. Zelfs als je dat in keramiek vertaalt. De dikke contouren en volle kleuren van Van der Haaks dessins deinen dan weer meer à la art deco. Zijn werk ontstaat zichtbaar anders. Vol en veel, toch ging Van de Laar minder ver dan het Wolfsonian in Miami vorig jaar. Dus wanneer is iets een behang? Dat geeft haar ontwerpen een andere betekenis: banen behang in een afgebakend vierkant vlak zijn geen achtergrond meer maar autonome kunst. Uitgevoerd in steengoed maakt hij dit bovendien extra plastisch.