Tech

Ruzie over merknaam Gaykrant

Twee mediabedrijven ruziën over de merknaam Gaykrant. Daarnaast moet een redactie worden opgetuigd die met verslaggeving en onderzoeksjournalistiek de homo-emancipatie bevordert. „Ze zeiden dat zij nu eigenaar zijn van de Gaykrant. Hij gaf nog een aantal edities van het tijdschrift uit, maar besloot uiteindelijk de Gaykrant te laten opgaan in zijn homomagazine Winq. Iedereen kan een merk registreren, maar daarmee word je er nog geen eigenaar van.” Hij overweegt juridische stappen tegen de ondernemers. Dat is geen prettig begin van een gesprek”, zegt Reinerie. MediaMANsion had het merk op de eigen naam moeten laten overzetten en vervolgens in 2016 na afloop van de termijn de inschrijving moeten vernieuwen.” Hij ziet nog wel één kans voor MediaMANsion : „Als Reinerie kan aantonen het merk nog in 2015 te hebben gebruikt kan hij aanvoeren het abusievelijk te hebben laten vallen. De doorstart is des te belangrijkers, zegt Prummel, omdat andere LHBT-media zich vooral met lifestyle zouden bezighouden. Sommige leraren durven zelfs niet meer uit te komen voor hun geaardheid.”
De ondernemers hebben een stichting opgericht voor het beheer van het online platform, die als eerste doel heeft alle oude edities digitaal beschikbaar te maken. „Op gay.nl schrijven we dagelijks over homo-emancipatie. „De homo-, lesbo- en transgenderemancipatie staat steeds meer onder druk”, zegt Hans Prummel. Lessen over homo-emancipatie worden overgeslagen op scholen, omdat docenten leerlingen niet voor het hoofd willen stoten. De in 1979 opgerichte Gaykrant heeft een belangrijke rol gespeeld bij de homo-emancipatie van Nederland. Prummel: „We zoeken de publiciteit om fondsen en donateurs aan te trekken.” Hij benadrukt dat de stichting geen winstoogmerk heeft. Reinerie: „Ik beschouw de Gaykrant als ons merk. Foto ANP / Juan Vrijdag

Weinig kans
Gerard van Hulst van Merkenbureau Novagraaf geeft Reinerie weinig kans. Dat alles is nog toekomstmuziek. De boedel werd overgenomen door MediaMANsion, inclusief het merkeigendom, zegt Reinerie. „Zonder geldige inschrijving kun je geen aanspraak doen op het merkeigendom. En bij berichten over homogeweld zijn wij er als de kippen bij. „Geweld tegen homo’s neemt toe en wordt soms niet eens meer aangepakt door de politie. Daarom hebben zij onlangs de merknaam overgenomen. Zo was het tijdschrift, onder hoofdredactie van Henk Krol, later lijsttrekker van 50 Plus, aanjager van de invoering van het homohuwelijk. Ook zagen zij dat de merkenregistratie in april 2016 zou verlopen. Het gaat hen niet om de journalistiek, maar om de subsidie en donaties.”
Prummel begrijp de houding van Reinerie niet: „We willen geen geld verdienen met de Gaykrant. Daarop hebben de ondernemers het merk zelf geregistreerd bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). „Er is nu in Nederland geen ander medium dat zich met de serieuze zaken in de homo-gemeenschap bezig houdt.”
Geen gelukkige samenwerking
Onzin, zegt Reinerie van MediaMANsion. Over het plan van de ondernemers is de uitgever kritisch: „Ze hebben geen redactie, geen geld en geen ervaring. „Geen heden, zonder verleden”, aldus Prummel. Het jubileumnummer van de Gaykrant in 2004. Wie kan daar nou tegen zijn?” De Gaykrant, die toen al geruime tijd in financiële problemen verkeerde, vroeg in 2013 faillissement aan. 3FM-dj Frank van der Lende zei onlangs dat hij aids zou krijgen als hij na de Gaypride in de grachten zou duiken. Het tijdschrift ging in 2013 failliet. Prummel en Otto, beide merknamenexperts, ontdekten dat de registratie van de merknaam nog op naam stond van Best Publishing, dat de Gaykrant tot het faillissement in 2013 uitgaf. De termijn daarvoor is twee jaar.”
Prummel en Otto zeggen een doorstart te willen maken met de Gaykrant uit idealistisch oogmerk. We willen de homo-emancipatie verder helpen. Tot ongenoegen van uitgever Edwin Reinerie van MediaMANsion, die zegt eigenaar van de merknaam te zijn. Eigenlijk zijn het twee profiteurs die geld proberen te slaan uit een bekend, maar ongeregistreerd merk. Bovendien is er tegenwoordig ook in andere media volop aandacht voor deze onderwerpen.”
Prummel en Otto hebben Reinerie benaderd voor een samenwerking, maar de partijen kwamen er niet uit. Daar schrijven wij dus uitgebreid over. Ondernemers Hans Prummel en Richard Otto van Tens Media willen het homotijdschrijft nieuw leven inblazen, ditmaal als digitale uitgave.