Economie

KLM wacht een grimmig najaar

Lage ticketprijzen zetten alle werkgevers onder druk. Bedoeld zijn KLM-concurrenten uit de Golfregio en budgetmaatschappijen. Daarom roept de bond Schiphol en de politiek op om in te grijpen: maatschappijen die staatssteun ontvangen of zich niet aan het Nederlandse arbeidsrecht houden moeten van Schiphol worden geweerd. De scherpe bedrijfsvoering van KLM komt volgens de FNV voort uit „doorgeschoten marktwerking” en de „race naar de bodem” in de luchtvaart. Op termijn moet er meer worden geïnvesteerd in materieel en opleidingen. Van de respondenten ervaart 63 procent veel druk onder werktijd en te weinig hersteltijd daarbuiten. De FNV wil de eisen aan KLM inzetten bij de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor het grondpersoneel. Voor 5 september wil de bond een formele reactie van KLM. Het grondpersoneel van KLM omvat in totaal ruim 14.000 mensen. Werknemers die uit dienst gaan worden veelal vervangen door uitzendkrachten. De vakbond ondervroeg 1.024 werknemers van verschillende afdelingen: passage, bagage, vracht, platform en technische dienst. Cao-onderhandelingen
De FNV wil dat KLM de onderbezetting aanpakt, meer vaste krachten aanneemt, zorgt voor voldoende pauzes en betere afspraken maakt met uitzendbureaus over roosters. Door bezuinigingen van de laatste jaren moeten KLM’ers meer doen met minder mensen. De druk om sneller en goedkoper te werken leidt tot veel onvrede en een hoog ziekteverzuim. Dat blijkt uit een onderzoek dat FNV Luchtvaart vrijdag heeft gepubliceerd. Hoge werkdruk bij KLM-werknemers op Schiphol zet hun gezondheid en veiligheid onder druk. Lees ook: Relatieproblemen verstieren resultaten Air France-KLM De huidige cao loopt eind dit jaar af. Sinds 2006 steeg het aantal reizigerskilometers met 50 procent, het aantal werknemers is sinds 2009 gedaald.