Tech

Amazon eet de wereld op

Daar verkopen ze gezonde producten en krijg je een hartverzakking van de prijzen. Veel van de bedrijven die hij destijds ophemelde, gaan nu door een hel. Hij voorspelde dat technologiebedrijven andere branches overnemen, omdat ze met hun superieure automatisering de inefficiënte hordes uit de economie zullen verwijderen. Op het moment dat ik boodschappen bestel moet ik een dag wachten. Moet je toch per se naar een winkel, dan graag zo efficiënt mogelijk. Het schoolvoorbeeld is Amazon, dat bijna alle boekwinkels opat. Vorige week bood Amazon-baas Jeff Bezos 13,7 miljard dollar voor winkelketen Whole Foods. Dat laatste klopt niet. Diens voorspelling van zes jaar geleden heeft wel een keerzijde. Tegelijk moet Whole Foods de bezorgdienst van Amazon gezond maken. Maar Whole Foods heeft een rijk publiek dat openstaat voor extra Amazon-diensten. Groupon, Zynga en Twitter verloren 90, 70 en 60 procent van hun beurswaarde, Skype bezwijkt onder druk van andere berichtendiensten. Software is eating the world, and itself. Daarom ‘eet’ Uber taxi’s en Airbnb hotels. Amazon kennende kunnen Whole Foods-klanten straks rekenen op lagere prijzen en het winkelpersoneel op lagere lonen – als ze tenminste niet vervangen worden door robots die het schap met kikkererwten aanvullen. Fresh komt nog niet van de grond, omdat de logistiek van bederfelijke goederen complex is. Dat populaire citaat rolde in 2011 uit de pen van investeerder Marc Andreessen. The Wall Street Journal ziet in Amazons overname van Whole Foods het bewijs dat grote techbedrijven ‘met hun tentakels’ de wereld overnemen. Marc Hijink is techredacteur Misschien dat de supermarkt ooit overbodig wordt, net zoals warenhuizen als V&D moesten wijken voor online aanbieders. De meeste consumenten knijpen graag zelf in een honingmeloen voordat ze ‘m kopen. Het is een ‘prime’ supermarkt, net zo excellent als Amazons eigen streamingdienst Prime. Want Whole Foods is behalve supermarkt ook een statussymbool. Dan spring ik toch liever op de fiets. Ik probeerde een tijdje de Nederlandse bezorgdienst Picnic maar hun ritme sluit niet aan op mijn logistiek. Amazon experimenteert daarom met kassaloze winkels: je trekt wat spullen uit het schap en spurt naar buiten. Amazon is geen start-up maar een bedrijf van 23 jaar oud, met 340.000 medewerkers. Van wat je daar afrekent voor peulvruchtenpasta, shampoo van scharreleieren en een biologisch biertje kan een doorsnee gezin een week lang eten. Uber heeft een wankele leiding die niet alleen de taximarkt, maar ook zichzelf om zeep dreigt te helpen. Daar moet uiteindelijk de winst vandaan komen. Vrij naar Andreessen: software is eating the world, but it’s not feeding it. In Amazon-termen: een digitaal boek kun je prima lezen, een digitale boterham smaakt nergens naar. Je zou denken dat Amazon beter de Aldi had kunnen kopen, net zo’n prijsvechter. ‘Software is eating the world’. Amazon Fresh heeft een bestaande winkelketen nodig om voordeliger in te kunnen kopen. Dit artikel lijkt op het manifest van Marc Andreessen. „Amazon verkoopt vrijwel alles, fysieke winkels zijn niet meer nodig”, schreef Andreessen. Bezos heeft bovendien drones, bezorgrobots en boodschappengadgets als de speaker Echo of de Dash Wand, een ‘toverstafje’ voor de voorraadkast.